Saturday 22 March 2014

Sahabat.



"Weh.." 

"Apa?" Sapaan Marwa menyedarkan Faiqah dari lamunannya.

Suasana sepi seketika. Kedengaran bunyi deruan angin sepoi-sepoi bahasa menyapa lembut ke wajah mereka. Nyaman. Alhamdulillah atas nikmatMu, ya Rabb.

"Kau...sayang aku tak?" Marwa yang sedari tadi cuma mendiamkan diri mengajukan soalan buat sahabatnya di sebelah.

"Haha apa kau merepek ni Marwa sayang oi? Kata sa-ha-bat, mestilah aku sayang kau. Kenapa ni?" Faiqah sengaja menekan perkataan "sahabat" pada Marwa. Baginya, Marwa adalah seorang sahabat yang baik. Setia ada disisi bilamana tiada siapa yang sudi menemani.

Faiqah menunduk ke arah tanah. Kakinya menguis rumput yang kian memanjang. 

"Takda apalah. Aku tanya je."

Keadaan kembali sepi. Masing-masing melayani perasaan sendiri. Mengenang akan nasib diri.

"Faiqah.."

"Ya Marwa sayang intan payung?" dia berpaling muka ke arah teman disebelahnya. Sebaris senyuman dihadiahkan pada sahabatnya itu. Cantik! desis hati Marwa.

"Hm, boleh tolong aku tak?"

"InsyAllah. Selagi aku mampu, aku akan cuba untuk tolong apa yang terdaya. Tolong apa?"

"...hm, tolong bimbing aku ke jalan yang diredhaiNya?" Marwa mengajukan soalan dengan teragak-agak. Khuatir akan reaksi sahabatnya disebelah. Ah lantaklah, demi kebaikan aku juga. Marwa bermonolog sendirian didalam hatinya.

"Lah...aku ingatkan apalah tadi. Kemain serious gila muka kau. Haha. Buat cuak ah. InsyaAllah, kawan. Selagi hayat dikandung badan, kita sesama perbaiki diri, ya? Step by step. Chaiyok! hehe." Faiqah memberi kata semangat. Dia memeluk erat sahabatnya. Happynya tak terkata malam ni.

Mereka berbalas senyuman. Alhamdulillah, ya Rabb. Atas rahmatMu, Engkau telah membuka pintu hatinya supaya lebih mendekatiMu.

Faiqah tidak berhenti mengucap kata syukur ke hadrat Ilahi atas perubahan positif sahabat baiknya.

Ya Rabb, Engkau tetapkanlah hati kami pada agamaMu & janganlah Engkau membolak-balik hati kami berpaling dari agamaMu. Moga persahabatan kami jua dikekalkan hingga ke syurgaMu, ya Rabb. Aamiin.


- RZ.


No comments:

Post a Comment